Регистри
Портал Европа
Таско Ерментков:Орязването на квотата за емисиите е вредно за икономиката ни
Портал ЕВРОПА предлага на читателите си интервю с изпълнителния директор на Агенцията по енергийна ефективност г-н Таско Ерменков.
- Представители на Европейската комисия коментираха пред румънски медии, че са уверени, че ще спечелят делата, които България и Румъния последни заведоха за ограничаване на квотите емисии, какво е вашето мнение по въпроса?
- Смятам че съкращаването на квотите с 37% беше неправомерно защото тази цифра, която беше представена на Европейската комисия не е измислена в България, а беше направена в сътрудничество с Холандия, която също е страна-членка на ЕС. Консултантът, който помагаше при разработването на материалите, които бяха представени на ЕС беше холандски и при всички положения предполагам, че Комисията е решила така да се каже да „стане по-свята и от папата", и забравят другата поговорка, че „прекален светец и Богу не е драг" и не случайно девет страни са завели дела срещу комисията. Не мога да се ангажирам, кой ще спечели делото, но правилния път, по който България е тръгнала е да оспори в съда едно такова решение на ЕК и се надяваме все пак на едно обективно решение на съда, защото ако не се случи това и особено с така орязани квоти нищо добро не ни очаква.
Има няколко неща, които трябва да се имат предвид. Първо това е, че българската икономика се развива с ускорени темпове - годишния прираст на БВП е около 6-6.5%, което естествено води до увеличаване на емисии, колкото и да се вземат мерки, тъй като повече продукти се произвеждат с повече енергия. Другото, което трябва да се спомене, че не по наша вина в голяма степен се бавят сероочистките в „Марица - Изток 2", което на практика означава, че там продължават да се отделят емисии. И най-важното е с изваждането на малките блокове на АЕЦ „Козлодуй", делът на електроенергията, произвеждана с изпускане на емисии се увеличи спрямо общото количество произвеждана енергия, при което тези квоти стават абсолютно недостатъчни.
Вземайки предвид строителството като развиващ се бранш и циментовата промишленост, която го следва - там също има увеличаване на производството на емисии. Не е случайно, че браншовата камара на производителите на цимент е изпратила своето становище до министерството на околната среда и водите, с което подкрепя българската позиция. Така че според мен, това е пътя - да се обединим и да настояваме за справедливи квоти.
- В момента в цяла Европа текат дискусии доколко атомната енергетика е чиста - това за България в частност добър вариант ли е, тъй като има и възобновяеми енергийни източници.
- Нека се опитаме първо да разгледаме вариантите, по които може да се развива енергетиката и след това да направя моя извод. Какви варианти има в България за използване на източници. Да започнем с конвенционалните източници - въглища. В момента с въглища работят централи, рехабилитара се и се подобрява положението на ТЕЦ „Марица - Изток 3"на ЕНЕЛ, в ТЕЦ „Марица Изток 2", която е държавна собственост се извършват сероочистки, а ТЕЦ „Марица - Изток 1" тепърва предстои да бъде построена. ТЕЦ „Бобов дол" затвори единия блок по договорености с ЕС защото не отговаря на екологичните условия, ТЕЦ „Варна" го продадохме на ЧЕЗ и в момента той до голяма степен работи за износ защото цената на електроенергията в момента е по-висока на околните пазари, отколкото в България. Това също трябва да се има предвид, че в условията на либерализиран пазар, цената на електроенергията ще се изравни с цената в региона. Тя в никакъв случай не може да остане по-ниска. Така че от гледна точка на въглища дори да се построят нови електроцентрали, там емисиите са доста големи, каквито и да са пречиствателните технологии - те само ги вкарват в определени граници.
Водно електрическите централи - големите, решаващи за енергийния баланс в страната мощности вече съществуват. Не можем да измислим да прекараме някъде река за да построим ВЕЦ, която да покрива нуждите на държавата.
Вятърната и слънчевата енергия са много модерни, но при тях има два момента. Първият ще го дам с примера на Холандия - това е страната с най-много произведена енергия от вятърни генератори на глава от населението и едновременно с това е страната в Европа с най-голяма замърсяемост на глава от населението в енергетиката.
Звучи парадоксално, но не е, защото зад всеки вятърен генератор стои една ТЕЦ, която поема необходимостта от снабдяване на населението с електричество, когато спре да духа вятъра. Това е нормално - не можем да зависим изцяло от вятъра - когато има вятър да има електричество, когато не духа - няма да има. ТЕЦ не са като двигател с вътрешно горене - да завъртиш ключа и да почне да работи. Те си имат „студена мощност", което означава, че се поддържат в една определена готовност, при която котлите горят до определено ниво и макар и да не произвеждат електричество, създават емисии.
Същото се отнася и за слънчевата енергия, която също е циклична, когато има слънце - има енергия, когато няма - няма енергия.
Биомасата като възобновяем енергиен източник сам по себе си, когато се използва като дърва за огрев също е източник на емисии. Дори и в най-съвременните котлета пак има емисии.
Друг е въпросът, че в теоретичен потенциал нито един от тези възобновяеми източници, даже взети заедно няма как да покрият нуждите на държавата от електричество. Те могат да бъдат само допълнителен източник, но не и да заменят конвенционалната енергетика. Като добавим, че към ръста на БВП от 6-6.5% годишно, към 3-4% расте потреблението на електроенергия, въпреки мерките за енергийна ефективност. Именно поради тези мерки успяваме да задържим ръста на потребление на енергия под ръста на БВП.
Освен това в плана си за действие ЕС е приел решение за девет години да намали с 9% потреблението на енергия, което означава един процент годишно. Нали забелязвате - мерките за ЕЕ трябва да намаляват потреблението с 1% годишно, а при нас ръста е 3%. Тоест всяка година ние трябва да намираме начини за допълнително намаляване на потреблението.
В крайна сметка сами разбирате какво остава. Няма да казвам, че атомната енергия е най-чистата или най-мръсната, но тя е единствената за България алтернатива за да можем да имаме стабилен енергиен баланс, хората да се чувстват сигурни и икономиката да не подлежи на непредвидими сривове, налагащи внос на електричество.
Атомната енергия не е единствената алтернатива само за България. В Европейския съюз се наблюдава един ренесанс на тези които мислят „по-ядрено". Освен това в региона ни страни като Македония, Гърция и Албания зависят основно от водни централи и в сушави години при тях недостига на ел. енергия е факт.
- Какви бяха предизвикателствата в областта на енергийната ефективност (ЕЕ) и до каква степен успяхме да ги преодолеем през 2007- първата година от членството в ЕС?
- Като пълноправен член на ЕС България е задължена да спазва и прилага всички Директиви на ЕС, които са свързани с рационалното ползване на енергия и опазване на околната среда. Такава Директива която непосредствено разглежда проблемите на енергийната ефективност е Директива 2006/32 за енергийна ефективност при крайните потребители и енергоефективните услуги;
През 2007 беше необходимо да бъде разработен и представен на ЕК „Първият национален план за действие 2008-2010" за прилагането на тази директива. Тази задача беше успешно изпълнена от АЕЕ.
Важно да се знае, че прилагайки Директива 2006/32 България си постави конкретни цели на енергийни спестявания, а именно 9 % от осреднената стойност на крайното енергийно потребление за периода 2001-2005г. до края на 2016 г. Това означава, че до 2016 г. ние трябва да сме реализирали икономия на енергия в размер на 627 хиляди тона нефтен еквивалент (7 291 GWh). Разработеният от Агенцията план е първия от трите национални плана за действие по енергийна ефективност, който формулира междинната индикативна цел за спестяване на горива и енергии в размер на 209 хиляди тона нефтен еквивалент (2430 GWh) до 2010.
Що се отнася до състоянието и изменението на енергийната ефективност през последните пет години за които има статистическа информация в сравнение със страните от ЕС се вижда, че първичната енергийна интензивност (ПЕИ) на БВП у нас е намаляла с 22 %. Което в натурална стойност означава над 4 милиона тона нефтен еквивалент спестена енергия. В ЕС 25 съответните подобрение за същия период е само с 3 %. Трябва разбира се, да се отчете, че началното равнище на ПЕИ в страните от ЕС е много по-ниско така, че разликата между средното европейско равнище и нашето намалява, но все пак остава значителна - българската икономика е близо 2 пъти по енергийно интензивна. Страната ни не само не закъснява, но дори съкращава разликата със останалите страни от ЕС, но все още значителна разлика се запазва.
България може да изпълни предложената от ЕК индикативна цел от 9 % енергоспестяване от крайното потребление в обхвата на Директива 2006/32 до 2016, ако прилага успешно вече приетите и действащи мерки за ЕЕ и ги допълни с някои нови мерки, предложени в Плана за действие, разработен от АЕЕ.
- Кои от Директивите на ЕС, свързани с рационалното използване на енергия и опазване на околната среда, успяхме да приложим за тази първа година?
- През 2007 стартира транспонирането и изпълнението на споменатата вече Директива 2006/32/ЕС за енергийна ефективност при крайното потребление и енергийните услуги. Целта е както вече казах намаляването с 9% за 9 години на енергийното потребление.
През 2004 стартира транспонирането и изпълнението на Директива 2002/91/ЕС за енергийна ефективност при сградите в Закона за ЕЕ и в съпътстващите му наредби. В предстоящия нов Закон за ЕЕ ще бъде осъществено пълното транспониране на тази Директива в нашето законодателство.
През юни 2007 бе осъществено транспонирането и изпълнението на Директива 2001/77/ЕС в подкрепа на произведената от ВЕИ електроенергия във вътрешния пазар на ЕС чрез приетия от Народното Събрание закон за ВЕИ, алтернативни енергийни източници и биогоривата.
През 2007 стартира транспонирането и изпълнението на Директива 2003/87/ЕС , която въвежда Европейска схема за търговия с квоти на емисии на парникови газове в рамките на Общността. От 1 януари 2005 в страните членки инсталациите попадащи в обхвата на Директивата, ограничават своите емисии от въглероден диоксид (СО2) до определени нива за двата периода 2005-2007 и 2008-2012. За България прилагането на Директивата стартира с присъединяването й към Европейския Съюз на 01.01.2007. Търговията с квоти дава гъвкавост на компаниите собственици на инсталации да постигнат целите за намаление на емисиите на парникови газове по най-ефективен начин съгласно собствените си стратегии за развитие.
Според Директивата, от 1 януари 2007 българските инсталации, попадащи в обхвата на Приложение І на Директивата ще могат да емитират въглероден диоксид само ако притежават разрешително. Инсталациите, притежаващи разрешително, ще правят мониторинг на емисиите си от въглероден диоксид и ще ги докладват ежегодно. Разрешителното ще ги задължава да предават в края на всяка календарна година количеството на квоти за емисии на въглероден диоксид, което е равно на количеството емитиран въглероден диоксид за тази година.
Преди стартирането на Схемата за търговия, Правителството разпредели предварително квоти на инсталациите чрез Национален план за разпределение на квоти за 2007. Разпределението на квоти се базира на обективни и прозрачни правила, съобразени с критериите, разписани в Приложение ІІІ на Директивата.
- В България през вече влязоха много европейски програми за ЕЕ - как се разви, например, кредитната линия REECL (кредитиране на ЕЕ в дома)?
- Програмата за кредитиране на енергийната ефективност в дома (Кредитната линия на ЕБВР за ЕЕ в бита) е специализиран източник за финансиране на този тип проекти. Тя предоставя ноу-хау и финансова помощ в областта на енергийната ефективност, свързана с изграждането на капацитет (сред банките и домакинствата) и повишаване на финансовото посредничество в инвестиции, целящи рационалното използване на енергията. Кредити и безвъзмездна финансова помощ по Програмата REECL се предлагат на потенциалните кредитополучатели до 31 август 2008. Предвижда се общият брой на проектите за енергоспестяване в дома, финансирани по тази програма, да достигне 30 000.
Към края на 2007 са финансирани 13 592 проекти за ЕЕ в бита чрез потребителски заеми в размер на над 38, 5 млн. лв. и насърчителна безвъзмездна помощ над 6,68 млн. лв. Общата икономия на електроенергия от финансираните проекти е 92 834 MWh годишно, което е допринесло за намаление на емисиите на CO2 в размер на 135 605 тона годишно.
- Нарастват проблемите на ЕЕ в транспорта във всички европейски страни. Как могат да се намалят негативните тенденции у нас?
- Проблемите на енергийната ефективност в транспорта са нарастващо предизвикателство за всички европейски страни. В България през последните години се наблюдават следните неблагоприятни тенденции:
- годишното потребление на енергия от транспорта, у нас, е нараснало с над един милиона тона нефтен еквивалент само през последните 8 години;
- делът на транспорта в крайното енергийно потребление в България нараства за същия период от 18 % до 28 % (в ЕС той е 31 %);
- транспортът е единственият сектор, у нас, в който енергийна интензивност през последните години расте, т.е. потреблението на енергия изпреварва ръста на БВП;
- транспортът консумира, почти изцяло (98 %) горива произведени от нефт, който се внася изцяло и международната му цена бързо расте поради ограничените световни запаси.
Сред причините за ръста са непрекъснато увеличаване на автомобилния транспорт, увеличаване на използването на лични автомобили за сметка на градския транспорт, нарастване на задръстванията, остаряване на автомобилния парк.
Около 90 % от потреблението на горива от сектора е потребление на автомобилния транспорт в който са съсредоточени проблемите на влошаващата се енергийна ефективност. При това автомобилния транспорт използва почти изцяло само нефтопродукти.
В резултат на икономическия растеж броят и пътуванията с лични автомобили и въздушен транспорт у нас ще расте през следващите години, което неизбежно ще води до ръст на потреблението на горива.
Ефективни нови мерки за енергоспестяване в транспорта могат да бъдат: ограничаване и регулиране на градския автомобилен трафик ; изследвания за ЕЕ в транспорта, обучение на водачи за енергийна ефективност, развитие на обществения транспорт, както и на железопътния, особено в преноса на товари, увеличаване използването на алтернативни горива, чодернизация на транспортния парк.
- Какви са новите европейски проекти и програми в областта на ЕЕ и възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) през 2008?
- АЕЕ е традиционен участник в европейските програми за поощряване на енергийната ефективност, рационалното използване на енергията и новите енергийни източници. Още от началото на 2000 АЕЕ започна международното си участие в европейската програма SAVE с два проекта, свързани с разработването на широко мащабна национална програма за енергийни спестявания за десет годишен период, както и с определянето на индикаторите за енергийна ефективност, дефиниращи състоянието и потенциала на енергийната ефективност на национално ниво.
В момента Агенцията участва в следните международни проекти в рамките на програма „Интелигентна енергия за Европа" (EIE) на Европейската общност: „Енергоефективни електрозадвижващи системи в новите страни-членки и кандидат-членки". Основната цел на проекта е да интегрира използването на набора инструменти на Европа за намаляване до 30% консумацията на енергия чрез внедряването на нови ефективни електрозадвижвания. Дейността по проекта стартира от януари 2006 и е с продължителност 36 месеца.
„Достигане на целите от Киото чрез широко въвеждане на земни термопомпи в строителната среда - Основната цел на проекта е подобряване на информираността на обществото и основните пазарни фактори относно предимствата за използване на термопомпи чрез организирането на промоционални действия и събития на европейско ниво. Дейността по проекта стартира през 2006 и е с продължителност 36 месеца, т.е. до 31.12.2008.
«Насърчаване използването на структурните фондове и кохезионните фондове за енергийни инвестиции в новите страни- членки и страните кандадатки» - Основна цел на проекта е повишаване използването на структурните фондове и кохезионните фондове като финансов механизъм за инвестиции в областта на използването на ВЕИ и рационалното използване на енергията в новите страни членки и кандидат- членки. Дейността по проекта стартира от 01.01.2007 и е с продължителност 32 месеца.
„Информиране и обучение на децата за рационалното използване на енергията чрез интегриран подход - съчетаване на образование, общуване и познания за енергията - с цел постигане на устойчиво бъдеще" - Проектът е насочен към деца на възраст между 6 и 12 години и има за основна цел да запознае децата с използването на енергията, въздействието и върху околната среда и постигането на бъдещо устойчиво развитие. Дейността по проекта стартира от 01.01.2007 и е с продължителност 36 месеца, т.е. до 31.12.2009.
„Оценка на програми за промяна на енергийното поведение " - Основна цел на проекта е промяна на поведението чрез оценка на действащи програми и разработване на по-ефективни такива, като проекта ще направи по-достъпно и ясно съществуващото познание за политици и управители на програми, на международно, национално, регионално и местно нива. Дейността по проекта стартира от 01.11. 2006 и е с продължителност 30 месеца.
„Електронна образователна платформа за новите поколения в областта на устойчивата енергия" - Основна цел на проекта е повишаване информираността на учениците от горните класове и учителите по отношение на рационалното използване на енергията и възобновяемите енергийни източници и по този начин да се формира така нареченото «устойчиво и зелено мислещо модерно общество». Дейността по проекта стартира през 2006. и е с продължителност 24 месеца, т.е. до 31.10.2008.
През октомври 2007 бяха подписани грантовите споразумения на три одобрени вече от Европейската Комисия проекти - оптимизиране на подпомагащите схеми за ВЕИ за производство на електроенергия, отопление и охлаждане; мониторинг на енергийното потребление и енергийната ефективност в Европейската Общност; обединени действия за внедряване на Директивата за енергийна ефективност в сградите.
За периода 2008 -2010 е предвидено участието на Агенцията в нови проекти по "Рамкова програма за конкурентноспособност и иновации" - най-малко по три годишно. Планираните средства са около 40 000 евро на проект при 75% субсидиране от страна на ЕК. Относно третия проект " Обединени действия за внедряване на Директивата за ЕЕ в сградите" , субсидията е 100% при последващо възстановяване на изразходваните средства от Европейската комисия.